Metoda Eline Snel jest treningiem uważności dla dzieci i młodzieży , który powstał na bazie treningu uważności dla dorosłych Jona Kabata-Zinna (MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction, prowadzony od 1979 roku). Metody, która jest poparta ponad 30-letnimi badaniami naukowymi, praktykowana na całym świecie i uznana jako pomocna nie tylko w łagodzeniu objawów stresu.
Trening jest skierowany do dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat. Treści są tak dostosowane, by odpowiadać na możliwości poznawcze oraz potrzeby emocjonalne uczestników każdej z grup wiekowych. Poprzez wykorzystanie historyjek, wyobraźni oraz prostych ćwiczeń, dzieci i młodzież otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Bardzo obrazowe hasła, jak „przycisk pauzy”, „siedzieć jak żaba” czy „test spaghetti” pozwalają w łatwiejszy sposób opanować różne umiejętności w zakresie uważności (w tym radzenia sobie z emocjami).
Trening mindfulness dla dzieci i młodzieży skierowany jest do wszystkich – nie trzeba mieć żadnych trudności by skorzystać z dobrodziejstw uważności. Kurs odbywa się w czterech grupach wiekowych: 5-7/8 lat, 9-11/12 lat, 12-15/16 lat oraz 15-19 (24) lat. Dla dwóch młodszych grup, trening trwa 8 tygodni – spotkania po 45 lub 60 minut, zaś dla dwóch starszych 10 tygodni – spotkania po 75-90 minut.
Każdy trening poprzedza rozmowa z rodzicem i dzieckiem/nastolatkiem. Jest to okazja do porozmawiania o intencjach zgłoszenia na trening, własnej motywacji oraz aktualnej sytuacji życiowej. Jest to też moment na bliższe poznanie struktury i możliwego przebiegu treningu. Rozmowa ta pozwala wspólnie podjąć decyzję czy trening mindfulness może odpowiedzieć na potrzeby dziecka/nastolatka i rodziców.
Potencjalne korzyści z treningu uważności zależą m.in. od regularnej codziennej praktyki z nagraniami między zajęciami oraz uczestnictwa we wszystkich zajęciach.
Trening jest skierowany do dzieci w dwóch grupach wiekowych: 5-7/8 lat i 9-11/12 lat oraz nastolatków także w dwóch grupach wiekowych 12/13-16 lat (uczniowie szkół podstawowych) i 15-19 lat (uczniowie szkół ponadpodstawowych). Treści są tak dostosowane, by odpowiadać na możliwości i potrzeby uczestników w danym wieku.
Poprzez wykorzystanie historyjek, wyobraźni oraz prostych ćwiczeń, dzieci otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Bardzo obrazowe hasła, jak „przycisk stop”, „siedzieć jak żaba” czy „test spaghetti” pozwalają w łatwiejszy sposób opanować różne umiejętności w zakresie uważności.
„Dzieci uczą się ćwiczyć swoją uważność: uspokoić gonitwę myśli, uchwycić i zaakceptować swoje emocje. Doskonalą bycie życzliwym dla siebie i innych. Celem ćwiczeń jest osiągnięcie spokoju, lepszej koncentracji, zrozumienia i łagodności.” – Eline Snel
Treningi uważności prowadzimy w kilku lokalizacjach:
Każdy trening poprzedza rozmowa z rodzicem i dzieckiem/nastolatkiem. Jest to okazja do porozmawiania o intencjach zgłoszenia na trening, własnej motywacji oraz aktualnej sytuacji życiowej. Jest to też moment na bliższe poznanie struktury i możliwego przebiegu treningu. Rozmowa ta pozwala wspólnie podjąć decyzję czy trening mindfulness może odpowiedzieć na potrzeby dziecka/nastolatka i rodziców.
Konsultacja przed treningiem jest płatna (140 zł). Kwota będzie odliczona od całej kwoty treningu po zakwalifikowaniu się do treningu i podjęciu decyzji o wzięciu w nim udziału. Opłata za konsultację jest bezzwrotna, niezależnie od decyzji o udziale bądź nie w treningu.
Trening uważności dla dorosłych obejmuje 8 cotygodniowych spotkań tematycznych (2-2,5 godz.), dzień uważności (6-godzinne spotkanie w ciszy prowadzone przez nauczyciela), spotkanie po treningu (około 2-6 tyg. od zakończenia regularnego cyklu spotkań).