fbpx

10 kroków - jak zostałam certyfikowaną trenerką mindfulness dla dzieci i młodzieży?

Spis treści

Trening żabki...

Od kiedy ukończyłam swój kurs nauczycielski u Eline Snel w Akademii Nauczania Uważności (Academie voor Mindful Teaching – AMT) w Holandii, otrzymuję wiele pytań o ścieżkę kształcenia. Za sprawą książki “Uważność i spokój żabki” (2015) oraz treningów uważności dla dzieci i młodzieży, które są dostępne w Polsce od 2017 roku, Metoda Eline Snel staje się coraz bardziej popularna. Coraz więcej dzieci i nastolatków praktykuje mindfulness pod okiem certyfikowanych nauczycieli  – takich jak ja. Zatem jaką ścieżkę przeszłam?

Nim rozpoczęłam własny trening uważności i zostałam certyfikowaną trenerką Metody Eline Snel… prowadziłam m.in. treningi relaksacyjne dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Praca w szkołach oraz w uzdrowisku dała mi dużo doświadczenia w tym obszarze. Trening relaksacji progresywnej Jacobsona, trening autogenny Schultza, trening relaksacyjny Lazarusa, wizualizacje, techniki oddechowe, techniki wizualizacyjne i wiele, wiele innych… to były stałe elementy mojej pracy. Towarzyszyłam i dzieciom i dorosłym w odkrywaniu wewnętrznego spokoju i drzemiącego w nich potencjału.

certyfikowany-trener-mindfulness-dla-dzieci

Metoda Eline Snel© - moja droga

W 2014 roku odbyłam swój własny 8-tygodniowy kurs mindfulness (MBSR) u certyfikowanego nauczyciela uważności – Magi Korbel. Widząc pozytywne zmiany jakie zaszły w moim życiu pod wpływem treningu, postanowiłam kontynuować praktykę nie tylko samodzielnie w domowym zaciszu, ale także uczestnicząc w cotygodniowych grupowych spotkaniach mindfulness. Pomogło mi to utrzymywać regularną praktykę formalną (medytacja w ciszy, medytacja w ruchu, skanowanie ciała), a także nieformalną. Wraz z upływem czasu, praktyki i odosobnieniami, stało się dla mnie jasnym, że chcę dalej iść tą ścieżką. Od zawsze pracowałam z dziećmi i młodzieżą, więc naturalnym wydało mi się wkroczenie na ścieżkę mindfulness dla dzieci.

Na świecie było i jest wiele programów uważności dla dzieci i nastolatków. Śledziłam kilka z nich rozważając, który z nich będzie najlepiej współgrał ze mną i moją filozofią pracy. Dużą pomocą przy ostatecznym wyborze okazała się premiera polskiego wydania książki Eline Snel “Uważność i spokój żabki” w grudniu 2015 roku (Wydawnictwo CoJaNaTo).

Drugą pomocą jaką przyniosło samo życie, była pierwsza wizyta Eline Snel w Polsce w listopadzie 2016 roku. Podczas sobotnich całodniowych warsztatów miałam możliwość obserwowania na żywo, kawałka treningu prowadzonego przez Eline Snel. Zobaczyłam dziecięcy odpowiednik mojego własnego treningu mindfulness oraz pracę z grupą, której jestem wierna do dziś. Dowiedziałam się sporo o treningach Eline. Kolejny atut to duże możliwości dostosowania treningu do różnych potrzeb uczestników – zarówno w przedszkolach i szkołach (w ramach zajęć grupowych, w czasie godzin lekcyjnych jak i w ramach zajęć pozalekcyjnych na terenie szkół i przedszkoli), jak i poza nimi w praktyce prywatnej, ale też placówkach zdrowia psychicznego, szpitalach, klubach sportowych, szkołach muzycznych, profilowanych itd. Klamka zapadła…

midnfulness-dla-dzieci-Warszawa

Krok 1. Własny 8-tygodnowy kurs mindfulness
+ własna praktyka

By zostać certyfikowanym nauczycielem uważności, trzeba zacząć od siebie – własnego 8-tygodniowego treningu mindfulness. Dotyczy to zarówno nauczycieli mindfulness dla dorosłych (np. takich światowych programów jak MBSR, MBLC, MBCT itp). jak i dla dzieci (m.in. Metoda Eline Snel, MBCL-YA, .b).  W sumie uważności nie tyle uczymy, co dzielimy się nią, tworzymy uważną przestrzeń do odkrywania tego, co dzieje się chwila po chwili w wewnętrznym i zewnętrznym świecie. Zatem metoda zakłada, że sami będziemy dobrze rozeznani w tym, co się w nas i poza nami dzieje i co wnosimy w relację z uczestnikami treningu. Będziemy mieć własne bogate doświadczenie w praktyce mindfulness. Swój pierwszy kurs MBSR ukończyłam w 2014 roku i od tego czasu praktykuję uważność w życiu codziennym – formalnie i nieformalnie. Moja własna praktyka pomaga mi podczas treningów uważności z dziećmi i młodzieżą. W uważności nie ma gotowych rozwiązań – te odnajdujemy zazwyczaj w sobie, a własna praktyka nas w tym wspiera.

Jak zostałam certyfikowaną trenerką uważności dla dzieci i młodzieży? 2

Krok 2. Zgłoszenie na kurs nauczycielski Eline Snel

Wysłałam zgoszenie na kurs przez stronę Academie voor Mindful Teaching – Eline Snel . Otrzymałam zwrotnie szczegółowy formularz zgłoszeniowy z pytaniami dotyczącymi mojego 8-tygodniowego kursu uważności, kontynuacji praktyki, doświadczenia w pracy z dziećmi, tym czego chciałabym nauczyć się w trakcie szkolenia… Potem miała nastąpić rozmowa z Eline…

Krok 3. Rozmowa wstępna przed kursem nauczycielskim

Nim otrzymałam potwierdzenie przyjęcia na kurs nauczycielski w Holandii, miałam przyjemność rozmowy z Eline Snel o moim doświadczeniu w praktyce uważności, pracy psycholożki z dziećmi i młodzieżą w szkołach oraz poza nimi, oczekiwaniach wobec kursu, możliwości przeprowadzenia pilotażowych treningów w Polsce po powrocie z Holandii oraz kryteriach, które trzeba spełnić, by otrzymać certyfikat trenerski Metody Eline Snel. Po rozmowie kwalifikacyjnej otrzymałam potwierdzenie przyjęcia na kurs nauczycielski w Holandii, który miał się odbyć w sierpniu 2017 roku.

Krok 4. Szkoła Letnia Akademii Nauczania
Uważności w Holandii

Kurs nauczycielski Metody Eline Snel odbyłam w ramach szkoły letniej AMT w Holandii (7-12 sierpnia 2017). Był to 6-dniowy intensywny kurs w gronie uczestników z całego świata. Prowadzącymi byli Eline Snel oraz Jan-Paul Buijk (Holandia), asystowała Sepin Inceer (Turcja)  Zapoznawaliśmy się z praktykami uważności dla dzieci i nastolatków, praktykowaliśmy w grupie, podgrupach, prowadziliśmy sesje uważnej rozmowy (inquiry), oglądaliśmy fragmenty treningu z różnych grup wiekowych… 6 dni minęło bardzo szybko. Pożegnalna kolacja z prowadzącymi była wisienką na torcie… końcem kursu i początkiem nowej drogi – drogi nauczyciela uważności dla dzieci i młodzieży.

certyfikowany-trener-mindfulness-dla-dzieci-Holandia-2017

Krok 5. Treningi pilotażowe w Polsce

Ten etap kursu nauczycielskiego odbył się już w Polsce. Rozpoczęłam od wnikliwego ponownego studiowania książek trenerskich, a następnie tłumaczenia materiałów potrzebnych do treningów. “Wgryzałam się” w program, ćwiczyłam na sobie, potem na innych dorosłych, następnie na chętnych dzieciach, by potem poprowadzić pełny 8-tygodniowy trening z klasą w szkole podstawowej. Trening poprzedziło spotkanie z rodzicami oraz konsultacje z dziećmi i wychowawcą. Wraz z grupą  czwartoklasistów i wychowawcą co tydzień spotykaliśmy się na sali gimnastycznej o poranku, by rozpocząć dzień podróżą do krainy uważności. Uwaga na oddech, ciało, zmysły, emocje, myśli… Krok po kroku uczyliśmy się na wzajem czym jest uważność, co się pojawia w nas w różnych sytuacjach, czego potrzebujemy… Niezwykłe przeżycie dla dzieci i dla mnie.

trening-pilotazowy-mindfulness-dla-dzieci

Krok 6. Superwizja

W trakcie treningu pilotażowego, odbyłam obowiązkową superwizję mojego 8-tygodniowego treningu. Podczas niej przyglądałam się pojawiającym wyzwaniom podczas prowadzonych treningów, moim reakcjom, sposobom radzenia sobie, własnej praktyce… Otrzymałam wsparcie oraz wiedzę/praktykę potrzebną do rozwoju. Moim superwizorem była Elisenda Pallàs (Hiszpania) i Eline Snel. Dzięki superwizji – również już po otrzymaniu certyfikatu mogę nieustannie w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze rozwijać się jako nauczyciel uważności, ale też człowiek.

Krok 7. Raport z przeprowdzonego treningu pilotażowego

Po przeprowadzonych treningach pilotażowych przyszła pora na raport. Był on w formie eseju na około 12 stron. Opisywałam w nim m.in. grupę i miejsce, w którym prowadziłam trening pilotażowy, jak przebiegło spotkanie z rodzicami, moje przygotowania do treningu (w tym, w tamtym czasie tłumaczenie wszystkich materiałów do treningu z języka angielskiego). Obejmował on również opisanie wyzwań z jakimi spotkałam się podczas zajęć i sposobów w jaki sobie radziłam z nimi, ponadto sesje uważnej rozmowy (inquiry) oraz moją własną praktykę uważności. W tym procesie bardzo przydatne okazały się sporządzane przeze mnie notatki po każdych zajęciach z dziećmi oraz dziennik własnej praktyki.

raport-koncowy-Metoda-Eline-Snel

Krok 8. Certyfikat nauczyciela mindfulness dzieci i młodzieży

Po przyjęciu raportu z superwizji oraz akceptacji raportu końcowego otrzymałam informację zwrotną do mojej pracy oraz wymarzony certyfikat nauczyciela uważności dla dzieci i młodzieży. Oprócz dyplomu, potwierdzeniem kwalifikacji jest digistamp z żabą i moim imieniem, nazwiskiem oraz rokiem otrzymania uprawnień. Każdy certyfikowany nauczyciel Metody Eline Snel otrzymuje taką cyfrową pieczątkę na potwierdzenie pozytywnego ukończenia całego procesu.

Jak zostałam certyfikowaną trenerką uważności dla dzieci i młodzieży? 3

Krok 9. 5-dniowe odosobnienie w ciszy

5-dniowe odosobnienie w ciszy jest obowiązkowe dla wszystkich nauczycieli uważności Metodą Eline Snel. Trzeba je odbyć w ciągu dwóch lat od ukończenia szkolenia. Moje pierwsze odosobnienie w ciszy odbyłam w 2016 roku i zostało ono uznane na poczet tego wymagania. Oczywiście nadal jeżdżę na odosobnienia w ciszy i nie wyobrażam sobie bez nich mojej praktyki. Naprawdę warto uwzględnić coroczne odosobnienia w swoim kalendarzu. Pozwalają wrócić mocniej do siebie, przyjrzeć się głębiej własnej praktyce oraz rozwijać siebie.

Jak zostałam certyfikowaną trenerką uważności dla dzieci i młodzieży? 4

Krok 10. Odnowienie certyfikatu trenera mindfulness
dla dzieci i młodzieży

Uczyć mogę jedynie tego, co sama praktykuję – taka zasada obowiązuje w nauczaniu mindfulness. Ponadto jestem zobowiązana by praktykować co najmniej tyle co moi uczniowie. Lekarz nie musi się leczyć ani psychoterapeuta nieustannie uczestniczyć we własnej psychoterapii… ale w uważności dążymy do tego, by ucieleśniać to, czego uczymy. Dlatego tak ważny jest własny rozwój, własna superwizja, uczestnictwo w odosobnieniach i praktykowanie z własnym nauczycielem. W Metodzie Eline Snel jestem zobowiązania do corocznego odnawiania certyfikatu poprzez uczestnictwo w kursach i/lub odosobnieniach. Warto!

Kurs nauczycielski mindfulness dla dzieci
Warszawa 2020

Jeśli marzysz by zostać nauczycielem uważności dla dzieci i młodzieży to serdecznie zapraszam na kurs nauczycielski mindfulness Metody Eline Snel. Odbędzie się on w dniach 17-22 sierpnia 2020 w Warszawie. Poprowadzi go Mark Hansen – prawa ręka Eline Snel, dyrektor AMT w Holandii. Zapisy odbywają się poprzez stronę www.elinesnel.com.

Beata Kamińska-Suchanek – certyfikowana nauczycielka mindfulness dla dzieci i młodzieży Metody Eline Snel© (Warszawa).

Ogromnie się cieszę, że mogę każdego dnia towarzyszyć dzieciom i nastolatkom w odkrywaniu siebie i swoich supermocy poprzez uważność i rozwijanie życzliwości. Dzięki przystępnemu obrazowemu językowi, historyjkom oraz eksperymentom w Metodzie Eline Snel, młodzi ludzie w prosty sposób mogą się zaznajomić i zaprzyjaźnić z uważnością. Z  radością, ciekawością i nieustannym zadziwieniem obserwuję jak zmiana się ich  patrzenie na siebie oraz otaczający je świat.

Cieszę się również, że mogę być częścią pierwszego szkolenia nauczycielskiego Metodą Eline Snel w Polsce.

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email